vineri, noiembrie 06, 2009

Prajitura "Budapesta"


Multa vreme m-am ferit de prajiturile cu foi, mi se pareau prea complicate si pretentioase, in afara de asta aveam impresia ca niciodata nu o sa reusesc sa fac foi perfecte, asa ca ale mamei. De fiecare data cand vedeam cate o reteta care incepea cu "foile" dadeam pagina mai departe... Insa mi-am zis ca la un moment dat tre' sa le incerc si pe astea, asa mi-am luat inima in dinti si intr-o zi m-am apucat de copt foi, la inceput cu ajutorul mamei, apoi singura-singurica. Si ghiciti ce, nici nu a fost atat de greu cum imi imaginam, iar cu timpul, pe masura ce tot exersam, foile au inceput sa-mi iasa din ce in ce mai bine.

Asadar, dupa "Alba ca Zapada", va prezint o noua prajitura cu foi, o reteta pe care o am de foarte multi ani, de la o doamna care venea in vizita pe la bunica. Este vorba de prajitura "Budapesta", cei mai multi dintre voi o stiti probabil sub denumirea de "Televizor". Ca orice reteta foarte cunoscuta, transmisa de la o gospodina la alta, prajitura "Budapesta" a suferit si ea numeroase modificari, am gasit-o pe net si in diferite reviste in mai multe variante. Eu tin insa foarte mult la reteta mea, mi se pare foarte buna asa cum e si nu as schimba nimic la ea.

Ingrediente pentru foi

  • 350 g faina
  • 130 g unt
  • 1 ou
  • 1/2 pliculet de praf de copt
  • 1 pliculet de zahar vanilat
  • 1/2 de lingurita de sare
  • 100 g zahar
  • 1 lingura de cacao
Ingrediente pentru pandispan

(cantitatile date sunt pentru o tava de 30 x 20 cm)

  • 4 oua
  • 4 linguri de zahar
  • 4 linguri de faina
  • un varf de cutit de sare
Ingrediente pentru crema de lamaie

  • 1/2 l de lapte
  • 1 cana de zahar (de 200 ml)
  • 4 linguri de faina
  • un pachet de unt
  • zeama si coaja de la o lamaie (mai mare)
Ingrediente pentru glazura de cacao

  • 2 linguri de lapte
  • 2 linguri de cacao
  • 4 linguri de zahar
  • 1 lingurita de otet
  • unt cat o nuca

Deci foile, haha... Se pun intr-un vas untul + oul + zaharul + zaharul vanilat + sarea + cacaua, se rade coaja de lamaie si se amesteca bine.

Se framanta un aluat bun pentru intins foi, nici prea moale, nici prea tare. Aluatul se imparte in doua parti egale, din care se intind, separat, doua foi (pe suprafata de lucru presarata bine cu faina).

Foile sunt foarte gingase, asa ca manevrati-le cu mare grija, altfel se pot rupe.


Foile se ruleaza si se asaza pe dosul tavii, astfel incat sa atarne peste marginile tavii.


Se taie marginile foilor cu cutitul, apoi se introduce tava in cuptorul preincalzit, unde se lasa in jur de 15 minute, la foc potrivit.



Pandispanul. Se unge tava cu unt, se tapeteaza cu hartie de copt, apoi se unge din nou cu unt.

Se bat tare albusurile pana nu mai cade spuma de pe tel, si se adauga treptat zaharul + zaharul vanilat + sarea, batand in continuare. Se adauga, pe rand, galbenusurile, batand bine dupa fiecare, apoi faina, in ploaie, amestecand foarte usor, de jos in sus.


Se toarna compozitia in tava, se niveleaza cu lingura si se introduce in cuptorul preincalzit.

Se coace cam 20 de minute, la foc moderat. Cand este gata, se mai lasa putin in tava, apoi se scoate pandispanul.

Crema. Intr-o craticioara se pun zaharul + faina, apoi se toarna cate putin laptele, amestecand bine. Se adauga untul + zeama si coaja de lamaie. Se pune pe foc si se amesteca pana se ingroasa crema, apoi se ia de pe foc si se lasa la racit.

Buun, trecem acum la asamblare (in sfarsit!). Pe prima foaie punem jumatate din cantitatea de crema, o intindem frumos cu cutitul, ...

...iar deasupra asezam blatul de pandispan, intindem restul de crema si punem si cea de-a doua foaie.

Ne-a mai ramas glazura, care se face foarte simplu si repede. Intr-o craticioara se amesteca zaharul + cacaua, se adauga laptele si se amesteca bine, apoi se pun untul + o lingurita de otet. Se lasa sa dea un clocot, apoi se ia de pe foc si se toarna peste foaia de deasupra; glazura se intinde foarte repede (cu un cutit) si cat este inca fierbinte, ca sa se intinda frumos si uniform. Apoi se pune prajitura intr-un loc racoros, unde se lasa macar cateva ore inainte de a o taia.

O prajitura deosebita, una din preferatele mele, pe care mi-as dori sa o pregatesc mai des, insa pentru ca timpul nu-mi permite, o las numai pentru ocazii speciale sau la sarbatori.

18 comentarii:

  1. Nu am mai auzit de mult de prajitura asta....o sa o fac odata. Desi nu exista zi fara " ceva dulce" eu prefer sa fac ceva mai rapid gen muffins, cookies, sau tot ce-i rapid, dar o sa ma joc intr-o zi si cu foile si o sa fac si eu bunatati ca si tine ( poate de craciun pentru ca mi-am propus pentru sarbatorle astea un meniu fooooarte mare, in fiecare zi mai adaug ceva pe lista desi probabil ar trebui sa mai tai cate ceva ca nu o sa am timp sa le fac pe toate, doar ca nu stiu la ce sa renunt ) Pup.

    RăspundețiȘtergere
  2. esti o maiastra ,ralu!de necontestat,prajitura arata super ca si tot post-ul in sine!felicitari!

    RăspundețiȘtergere
  3. @ Oana, sper sa reusesti sa-ti faci candva timp si pentru "Budapesta", e o prajitura grozava care merita incercata.
    Tare-as face si eu muffins, insa deocamdata nu am cine stie ce forme si inca n-au aparut in magazine din alea de care vreau eu.
    Oana, lasa ca si tu faci bunatati...crezi ca n-am salivat la cornurile alea sau la biscuiteii vitralii ?! :P
    Si cu listele stiu cum e...tot mai tai, tot mai adaug si greu tare ma mai hotarasc si eu...
    Pup si eu!

    @ Alison, iti multumesc mult de vizita si de aprecieri! Weekend placut si numai bine iti doresc!

    RăspundețiȘtergere
  4. Prajiturici...exact ce-mi place mie mai mult...si daca sunt cu multe foi si crema sunt combinatia perfecta.Ma bucur ca am mai gasit pe cineva in blogosfera f. apropiat de varsta mea careia ii place sa bucatareasca.Spor la prajiturit!!

    RăspundețiȘtergere
  5. Super prajitura !
    Sunt in Chicago acum, pt ca am avut de dat un examen de nursing si ma intoc maine acasa, asa ca nu prea am avut cum sa postez mare lucru.
    O sa iti dau eu o reteta de cheesecake, dar iti trebuie o tava speciala si ceva rabdare ca sa ma gandesc bine la reteta.
    Ar fi bine daca ai gasi asa zisa umplutura de cirese pt placinte pe care aici americanii o vand la conserva.
    Si mai e ceva, aici totul e la cuptor electric si deci temperatura e fosrte importanta la copt. Eu ma descurcam destul de bine cu cuptorul obisnuit pe care il aveam in Romania, dar acum retetele sunt ceva mai pretentioase.
    In concluzie, daca vrei sa iti compun o reteta de cheesecake, o pot face fara probleme, doar sa ma anunti.
    Te pup

    RăspundețiȘtergere
  6. Romina, asa-i ca prajiturile cu foi si multa, multa crema sunt cele mai bune? Mai am din astea pe lista, insa nu vreau sa le epuizez pe toate dintr-o data :)
    Multumesc de vizita, spor si tie! Pup!

    RăspundețiȘtergere
  7. eu stiam ca prajitura BUDAPESTA e cu frisca.Aura

    RăspundețiȘtergere
  8. PERFECTA ti-a iesit! felicitarile mele!

    RăspundețiȘtergere
  9. Ina, multumesc tare mult de apreciere, ma simt onorata, mai ales ca vine din partea ta :)

    Si ce surpriza placuta sa vad ca ai trecut pe la mine, you made my day!

    RăspundețiȘtergere
  10. Aceasta reteta am adus-o de la o matusa de-a mea din Timisoara in 1976 si mama mea a fact-o de nenumarate ori, este foarte buna prajitura si tocmai am vrut sa o fac si eu . Este exact asa. Pentru o zi festiva este excelenta.La fel ca si tine nici eu nu am indraznit sa o fac pana acum, mi se parea prea complicata. Dar acum mama este foarte in varsta si nu mai poate sa o faca , asa ca am s-o incerc eu, sper sa-mi si reuseasca.
    Iti multumesc ca mi-ai reamintit-o , caci nu mai gaseam reteta.
    Mariana

    RăspundețiȘtergere
  11. Vine ziua mea si am cautat special aici reteta acestei prajituri, care e cu adevarat buna! Eu am facut cunostinta cu ea in Banat, si am fost tare incantata de gustul ei fin. Trebuie retinut ca prajitura asta se fragezeste cam in doua zile...asa ca pregatiti-o din timp!
    Pofta buna!

    RăspundețiȘtergere
  12. Am facut si eu aceasta prajitura si a iesit foarte buna. Singura modificare facuta a fost la crema, unde in loc de faina am pus amidon.

    RăspundețiȘtergere
  13. mai tebuie si insiropata fiecare foaie e buna rau de tot da eu ostiu de televizor ,si fac ft des

    RăspundețiȘtergere
  14. arata super bine.Mi-ai facut o poftaaaa,,, am sa o incerc si eu . tin minte ca mama o facea cand eram noi mici.

    RăspundețiȘtergere
  15. ...aceasta prajitura se numeste televizor!

    RăspundețiȘtergere
  16. reiese din poze ca esti perfectionista!
    arata foarte bine si cred ca si gustul e bun!

    RăspundețiȘtergere
  17. Buna ziua !
    Am facut prajitura dupa reteta ta.
    A iesit excelent.
    Felicitari!

    RăspundețiȘtergere
  18. Sunt super bune. Eu le stiu sub denumirea de ''prajitura televizor''

    RăspundețiȘtergere