vineri, octombrie 30, 2009

Alba ca Zapada


Cu totii avem o prajitura de suflet, care ne aminteste de vremea copilariei, de Craciun si de mama saraca, care nu-si mai vedea capul de treaba cu atatea pregatiri de sarbatori. Pentru mine aceasta este "Alba ca Zapada", o prajitura pe care o aveam mereu pe masa festiva de Craciun, la Revelion sau pe care mi-o facea mama ori de cate ori voia sa ma rasfete cu ceva dulce. Alba ca Zapada ramane, pentru multi dintre noi, o prajitura clasica, fina si delicata, care ne-a incantat, cu ani in urma, sufletul de copil si pe care o redescoperim mereu cu aceeasi bucurie.

Ingrediente pentru foi

  • 10 linguri de zahar pudra
  • faina cat cuprinde (eu am pus 25 de linguri)
  • 2 lingurite pline cu bicarbonat de amoniu (10 g)
  • 1/2 lingurita de sare
  • 1 cescuta de lapte
  • 100 g unt
  • 3 oua

Ingrediente pentru crema de lamaie

  • 2 1/4 pachete de unt
  • 10 linguri de zahar pudra
  • 3 linguri de faina
  • coaja rasa de la o lamaie si zeama de la o lamaie si jumatate
  • un pahar cu lapte (am folosit un pahar de 250 de ml)

Foile. Se amesteca intr-un bol untul, ouale, zaharul, sarea, amoniul si laptele, apoi se incorporeaza treptat faina, ...

... se mixeaza si se framanta pana se obtine un aluat bun pentru intins foi (sa nu fie nici prea moale, nici prea tare).

Aluatul obtinut se imparte in 3 parti egale. Suprafata de lucru se presara cu faina...

...apoi se intinde fiecare bucata de aluat cu sucitorul.

Incercati, pe cat posibil, sa dati foii o forma dreptunghiulara si aveti grija ca foaia sa fie mai mare decat dosul tavii (si pe lungime si pe latime).

Ungem dosul tavii cu unt, presaram bine cu faina, aplecand forma in toate directiile, o intoarcem cu gura in jos si batem usor cu mana ca sa cada faina care nu s-a lipit de grasime. Asezam foaia pe dosul tavii de copt.

Observatie. Daca aveti o tava cu colturile drepte, nerotunjite, folositi-o pe aceea, e ideala pentru coacerea foilor de prajitura.


Taiem marginile lasate cu cutitul (bucatelele de aluat ramase de la cele 3 foi le-am adunat si am obtinut inca o foaie).

Coacem foile, pe rand, in cuptorul preincalzit, la foc moderat. Timpul de coacere este de aproximativ 15 minute pentru fiecare foaie.

S-au copt tare frumos foile mele, am fost super multumita de rezultat :D.

Prepararea cremei. Intr-o craticioara se pune faina si se incorporeaza, putin cate putin, laptele rece, pana se omogenizeaza. Se pune pe foc, pe o tabla, si se amesteca permanent, in viteza, sa nu se prinda de fundul vasului si nu se faca cocoloase. Stim ca e gata atunci cand compozitia devine ca o ciulama mai groasa. O dam deoparte si o lasam sa se raceasca.

Observatie. Inainte de a trece la prepararea (oricarei) creme(i) este bine se scoateti apa din unt, in felul acesta scade riscul de a vi se "taia" crema.

Cum scoatem apa din unt? Untul tare, abia scos din frigider, ...

...se sfarama si se preseaza cu dosul unei linguri de lemn, pana cand iese apa din el. Se scurge apa si se arunca. Operatiunea se repeta de mai multe ori.

Apoi se freaca bine untul cu zaharul pudra pana se face spuma...

... si se incorporeaza treptat in ciulamaua racita, amestecandu-se bine, pana la completa omogenizare.

La sfarsit se adauga zeama de lamaie (se toarna putin cate putin) si coaja rasa de lamaie.

Asamblarea. Se imparte crema in 3 parti egale. Se asaza prima foaie pe un platou, se pune peste ea crema, se intinde crema cu cutitul, apoi se pune deasupra cea de-a doua foaie si se continua iar: crema, foaie, crema, foaie.


Peste ultima foaie (cea de deasupra) am pus o coala alba, curata, si am asezat deasupra un tocator de lemn. Am lasat-o peste noapte in camara, la rece. A doua zi am pudrat-o cu muuuult zahar si am dat-o la frigider.

Eu stiu ca va e pofta, dar trebuie sa va mai spun un lucru: nu taiati acum prajitura, mai lasati-o putin la frigider (macar o jumatate de zi). Astfel o veti taia cu mai multa usurinta, in plus foile vor deveni cu mult mai fragede.

Frumoasa si alba...ca zapada :)

Alba ca Zapada noastra a stat destul in frigider, foile sunt acum fragede, asa ca taiati linistiti prajitura (in romburi) si rasfatati-va cu acest deliciu dulce-acrisor :)

18 comentarii:

  1. Am facut si eu o varianta pe care am gasit-o pe net, dar sa stii ca si a ta imi face cu ochiul pt ca mi se pare putin diferita. Eu am pus si putin cocos. A fost buna tare !
    In cazul meu e una din preferatele mele, dar mama mea nu a facut-o niciodata, eu mancan-d doar in vizita la diverse persoane.
    Vreau si eu 2 bucatele !

    RăspundețiȘtergere
  2. ce super prezentare a retetei pas cu pas!ralu,esti profesionista!si alba arata minunat!

    RăspundețiȘtergere
  3. @ Catalina, vreau sa-ti spun ca pentru foi aveam si eu doua retete: una care mi-a ramas de la bica si care e foarte asemanatoare cu a ta (se pune ulei in aluat) si aceasta (a mamei), pe care am preferat-o pentru ca se face cu unt, foile iesind deci mult mai fragede.
    Nuca de cocos n-am pus niciodata, insa ma gandesc ca trebuie sa fie tare buna, mie imi place mult cocosul :)

    @ Multumesc, Alison, esti tare draguta :)
    Ce pot sa zic?! Fac si eu ce pot... Profesionista poate e prea mult spus, insa ma straduiesc sa-mi iasa totul cat mai bine :)

    @ Fetelor, eu am cam ramas in urma cu blogul, prajitura asta am facut-o mai demult, nu mai e :(
    Totusi am in frigider ceva dulce pentru voi, cel putin la fel de bun ca si "alba"... O sa vedeti in curand despre ce e vorba, stay tuned ;)

    RăspundețiȘtergere
  4. O sa fac si eu! Sotul meu e mare fan alba ca zapada, nici mama mea nu ne facea insa eu o sa o incerc pe asta a ta ca-mi pare buna. Astept insa we pentru asta.
    Ps: si eu am mereu ceva dulce in frigider, nu se poate altfel, sotul meu ma intreaba mereu " dar ceva dulce nu avem?"

    RăspundețiȘtergere
  5. @ Oana, sa o incerci, o sa vezi ca o sa va placa! Sunt convinsa ca o sa iti iasa foarte bine si te astept cu impresii! Sincer, am si eu emotii :)

    RăspundețiȘtergere
  6. am facut si eu reteta si a iesit foarte buna,o recomand cu incredere

    RăspundețiȘtergere
  7. @ Bine te-am gasit, Raluca! Ma bucur ca ti-a placut prajitura si te mai astept pe la mine!

    RăspundețiȘtergere
  8. Ralu....esti super! De când locuiesc în Franta am uitat ce-i aia bucatarie buna. Mi-ai dat un chef de facut mâncare ca la mama acasa si astfel Craciunul va fi Craciun. Merçi Ralu si pe curând
    Simona

    RăspundețiȘtergere
  9. @ Simona, imi pare bine ca datorita mie te-ai hotarat sa pregatesti bunatati de Craciun, nimic nu se compara cu mancarea facuta in casa! Am fost si eu o vreme plecata din tara si cel putin la inceput am stat numai cu pizza congelata, salate din cutie si Kinder Pingui - pana cand mi s-a facut dor de mancarea buna a la mama si am inceput sa-mi fac singura una, alta ...Asa mi-am descoperit de fapt pasiunea pentru gatit :)

    Spor la bucatarit si te mai astept pe la mine ;)

    RăspundețiȘtergere
  10. Buna Ralu, ce-mi lipseste mie cel mai mult sunt ciorbele si prajiturile de casa. Acum gatesc quinoa, fructe de mare,legume la vapori,peste în papilote iar mâncarurile de sabatori sunt facute de "traiteur". Am facut "Alba ca zapada" toata lumea a adorat. Pe curând, Simona

    RăspundețiȘtergere
  11. Simona, nici nu stii ce mult ma bucur ca ti-a iesit si ca v-a placut alba :) Imi pare rau ca n-am reusit sa postez mai multe retete de prajiturele inainte de sarbatori, dar cred ca stii cum e in perioada asta...multa, multa treaba! Le voi pune insa pe blog in zilele urmatoare si poate o sa-ti fie de folos pe viitor. Iar categoria "supe si ciorbe" va fi intotdeauna bine reprezentata, sper sa gasesti si aici ceva pe gustul tau.

    In schimb ce gatesti tu acolo e foarte sanatos!Quinoa am vazut si eu intr-un magazin bio de la noi - adusa chiar din Franta - si sa stii ca mi-am propus s-o testez.

    Sarbatori fericite si nuumai bine!

    RăspundețiȘtergere
  12. buna,
    imi palce reteta ,dar am 2 nelamuriri:
    1.o cescuta de lapte de cati ml?
    2.la crema nu inteleg de cat unt este nevoie...probabil ca 2 pachete(500g)nu?
    astept raspunsul tau

    RăspundețiȘtergere
  13. e super reteta am facuto si eu f buna

    RăspundețiȘtergere
  14. Buna si eu am aceeasi intrebare ca persoana de mai sus. Cat are un pachet de unt? te rog asteptam un raspuns zilele astea daca e posibil...eu as vrea sa pregatesc prajitura de Craciun. Multumesc.

    RăspundețiȘtergere
  15. Scuza-ma...Din nou eu cea care abia ti-a pus intrebarea despre cantitatea untului. Sunt Isabela si sunt la inceput in ale gatitului. Ai facut 3 foi sau 4? Pt ca in poze par 4 foi si zici ca crema trebuie impartita in 3 parti egale. Deci? Eu nu ma pricep deloc la apreciat cantitatile si daca nu le am nu pot face nimic. astept un raspuns. Multumesc.

    RăspundețiȘtergere
  16. ce inseamna 21/4 pachete unt te rog sa mi spui ca nu inteleg 2 pachete si un sfert sau ce?

    RăspundețiȘtergere
  17. o fac de Craciun, revin cu impresii, dar stiu sigur ca este super buuuuuna!!!

    RăspundețiȘtergere
  18. am facut-o .... e superrrrrrrrrr

    RăspundețiȘtergere