duminică, septembrie 27, 2009

Bors de cartofi si sfecla rosie (moldovenesc)

Mai demult era un adevarat chin pentru mine sa o insotesc pe mama in piata, nu pentru ca nu-mi era draga mama, ci pentru ca dura o vesnicie pana lua ea tot ce avea de luat. Si ma tot intrebam: cum Dumnezeu sa umble cineva atata pentru cativa ardei, trei rosii si niste amarate de frunze de patrunjel? Mai tarziu abia am inteles ca mama nu alegea fructele si legumele oricum, ci le voia pe cele mai proaspete, mai coapte si mai aratoase. Am invatat, la randul meu, ce sunt alea pere rapanoase, ca morcovul rotund la capete e mai dulce sau cum sa deosebesc o vanata proaspata de una vesteda. Obiceiul mamei se pare ca l-am mostenit si eu: nu iau nimic la repezeala, ci fac inainte un tur al pietei, studiez oferta cu atentie si abia apoi ma intorc sa cumpar din locul unde marfa e pe placul meu. Iar uneori piata e atat de bogata cu de toate, ca nici nu stiu cu ce sa incep si ce sa aleg...

Dar sa nu ne mai lungim cu vorba si sa ne vedem de borsul nostru :P. Mai intai insa dati repede o fuga in piata si cumparati asa:

  • zarzavat: 1 morcov + 1 ceapa + 1 patrunjel (radacina) + 1 pastarnac + o bucatica de telina
  • verdeata - cate 1 legatura de: patrunjel, marar, loboda, telina, leustean, stevie (optional)
  • 1/2 de sfecla rosie
  • 5-6 cartofi
  • 3 rosii de marime medie
  • 1 ardei gras
  • 1/2 l de bors
  • 1 galbenus + 3-4 linguri de smantana pentru dres borsul

Morcovul, telina, radacina de patrunjel si pastarnacul le dam prin razatoarea mare, iar ceapa + ardeiul le tocam marunt. Le punem pe toate intr-o cratita cu putin ulei, sa se undeasca putin (la foc mic). Dupa aceea le punem la fiert intr-o oala mare cu 3 l de apa.

Lasam zarzavatul sa fiarba 20-25 de minute, dupa care adaugam cartofii taiati cubulete. Dupa 10 minute adaugam si rosiile curatate de pielita si taiate marunt.

Cand cartofii sunt aproape fierti punem si verdeata tocata marunt. La timpul asta n-am mai gasit stevie in piata, dar va spun asa ca sa stiti pe viitor: inainte de a pune stevia in bors, trebuie s-o opariti in apa clocotita, altfel va ii da borsului un gust amar.

Spalam bine sfecla, o curatam, apoi o dam prin razatoarea mare intr-o craticioara. Peste sfecla turnam borsul si punem vasul pe foc, sa dea cateva clocote, apoi strecuram si turnam zeama de sfecla rosie in oala cu legume. Mai lasam sa dea cateva clocote.

Pregatim dresul, amestecand un galbenus crud cu 3-4 linguri de smantana, de preferinta intr-o farfurie adanca. Dam oala deoparte, luam un polonic de bors din oala si il turnam peste amestecul de ou si smantana, amestecand usor, pana se omogenizeaza bine. Turnam amestecul final in oala cu bors.

Cred ca e patra oara in ultimele doua luni cand fac bors de sfecla si parca nu mai mai satur. E un bors bogat, cu consistenta, foarte aromat si priviti si voi ce culoare vie si frumoasa i-a dat sfecla...




5 comentarii:

  1. Ce coincidenta! Am facut si eu astazi bors de cartofi cu sfecla rosie...aproape la fel ca tine si asta inainte sa vad pe blogul tau. Pup si merci de vizita.

    RăspundețiȘtergere
  2. Super, sper sa publici reteta cat de curand, ca s-o vad si eu! Ca doar am sa mai trec pe la tine :)

    RăspundețiȘtergere
  3. Ce bine imi pare sa gasesc bloggeri care sunt din Iasi. De acolo sunt di eu, doar ca m-am mutat in 2008 cand m-am casatorit. Imi este destul de dor de Iasi si abia astept sa il vizitez anul viitor !
    Apropo, eu am stat in Podul de Fier....cumva vecine ?

    RăspundețiȘtergere
  4. Ce mica-i lumea...Stiu cum e sa iti fie dor de casa, si eu am locuit o vreme in afara tarii... Sper sa ai cat mai des posibilitatea sa revii in tara, sa-ti vezi familia si prietenii.
    Iasul e frumos in perioada asta, foarte viu si animat, mai ales ca au sosit studentii si se apropie si sarbatorile orasului...
    Vecine n-am fost, eu stau un picut mai departe de Podu de Fier, mai precis in zona Billa.
    Keep in touch, te pup!

    RăspundețiȘtergere
  5. Vecine-nevecine, ma bucur ca te-am gasit si te rog sa ma consulti in orice crezi ca eu as fi mai experta decat tine. Cranberries sunt niste fructe specifice Americane care teoretic nu se gasesc decat aici, dar cum acum se gaseste mai orice mai peste tot, nu ma mica ca au aparut si in Romania, dar ma gandesc ca trebuie sa fie destul de scumpe.
    Cranberry sauce este un sos ca o peltea facuta din fructele astea proaspete si e uspr dulce-acrisor, nimis special de fapt.
    Poti foarte bine sa folosesti cirese uscate / confiate ca gustul e acelasi.
    Ai mancat vreodata fructele alea numite coarne ? Mama mea facea peltea din ele si gustul e undeva pe acolo.
    Te pup si te rog sa ma contactezi ori de cate ori ai ocazia !

    RăspundețiȘtergere