joi, august 27, 2009

Bors de fasole boabe

Din fasolea adusa de bunica mi-a mai ramas niscaiva si pentru acest borsulet de fasole :)

  • zarzavat: patrunjel + pastarnac (cate o radacina), 2 morcovi, o bucatica de telina
  • verdeata: patrunjel + marar + leustean (cate o legatura) + 2 legaturi de loboda
  • fasole boabe, cam doua maini pline
  • 3 rosii (sau 3 linguri de bulion)
  • 1 ceapa
  • o crenguta de cimbru
  • 2 ardei grasi
  • fidea

Se pune fasolea in apa cat sa o acopere si se fierbe timp de 10 minute; cand incepe sa clocoteasca se scurge apa si se pune din nou la fiert, cu apa mai multa de aceasta data, sa fie asa, cam 2 l. Se lasa sa fiarba bine, iar cand incepe sa se inmoaie fasolea, adaugam ceapa tocata marunt + ardeii taiati cubulete + radacinoasele date prin razatoare. Punem si sare, dupa gust.

Acum, ca tot suntem la capitolul zarzavat, dati-mi voie sa va impartasesc un mic truc, pe care l-am "furat" de la mama unei vecine, o bucatareasa foarte iscusita. Ei bine, o sa vedeti ca la prepararea multor retete de bors (sau supa/ciorba), obisnuiesc sa adaug zarzavatul in apa numai si numai dupa ce l-am dat prin razatoare si l-am undit putin - in felul acesta borsul va fi cu mult mai gustos. Am consultat mai multe carti de bucate si am constatat ca foarte putine retete mentioneaza acest aspect -
in general (conform retetelor respective) zarzavatul se pune fie taiat cubulete/bucati mari, fie chiar intreg. Nu zic ca nu e bine si asa, dar eu vreau sa am in farfurie un borsulet gustos, savuros, nu o apa chioara, o zeama fada fara pic de gust :)

Cand este aproape gata, se pun rosiile decojite si taiate marunt (sau bulion) + o mana de fidea (sau taitei). Se mai lasa la fiert inca 10 minute, apoi se adauga verdeata tocata fin. Tot acum se acreste si cu bors - nu pot sa va dau o cantitate exacta, fiecare pune in functie de cat il doreste de acru. Se mai lasa sa dea cateva clocote. Se adauga si crenguta de cimbru.

Il punem in castronase si servim (asa, mai caldut). Mmmm...ca bun mai e :)



4 comentarii:

  1. Ce inseamna "undit" ?

    RăspundețiȘtergere
  2. Domnita Ralu,adevarat graiesti:Borsul nu trebuie sa fie apa chioara,ci consistent si generos in toate cele,in cazul de fata in legume si taitei.
    Personal,imi place borsul(se subintelege ca cel moldovenesc) acrit cu zeama de agurida.Ii da un gust specific,de ce nu rafinat..
    A-propos,faine retete...

    RăspundețiȘtergere
  3. Domnita Ralu,adevarat graiesti:Borsul nu trebuie sa fie apa chioara,ci consistent si generos,in cazul de fata in legume si taitei.Personal,imi place borsul(se subintelege ca cel moldovenesc)acrit cu zeama de agurida.Ii da un gust,specific,de ce nu mai rafinat..
    A-propos,faine retete...

    RăspundețiȘtergere
  4. adica f putin infierbantat in putin ulei.

    RăspundețiȘtergere