sâmbătă, septembrie 26, 2009

Gogosari in otet

Pomeneam (mai bine zis ma vaicaream) intr-o postare anterioara cat am trudit, cat m-am zbatut si cat de tare m-am intrebuintat ca sa-mi umplu camara cu bunatati pentru iarna. Ei bine, n-am sa mai zabovesc mult si am sa va prezint retetele de care va vorbeam, nu de alta, da mi-e teama ca o sa dispara toate legumele si ca n-o sa mai gasiti nimic pe tarabe. Inauguram asadar sectiunea "conserve si muraturi" cu reteta de gogosari in otet, asa cum o stiu de la bunica. Intrucat gogosarii se pun in borcan intregi, acestia trebuie alesi pe spranceana, adica avem grija sa fie mari, frumosi, tari si de un rosu intens.

Iata cantitatile folosite de mine:
  • 20 de gogosari (am cumparat 7 kg de gogosari, iar din aceasta cantitate au intrat in borcan 20, borcanul meu avand o capacitate de 12 l; acum depinde si de marimea gogosarilor)
  • 4 l de otet (de mere)
  • 4 l de apa
  • 8 linguri de sare gema pentru muraturi (neiodata)
  • 3 foi de dafin
  • 1 lingurita de boabe de piper
  • 1 lingurita de seminte de mustar
  • 1 radacina de telina de marime mijlocie
  • 1 legatura de frunze de telina
  • 3 linguri de miere de albine

Pregatiti intr-o oala solutia de otet din: 4 l de otet + 4 l de apa + 8 linguri de sare (proportia este de 1 lingura de sare la 1 l de lichid). Puneti otetul cu apa pe foc si mai adaugati boabe de piper, seminte de mustar, foile de dafin si mierea de albine. Se lasa sa dea cateva clocote, apoi se ia oala de pe foc. Lasati sa se raceasca bine - va dura cateva ore.

Spalati bine gogosarii sub jet de apa rece, apoi stergeti-i cu un prosop curat. Cu un ac le dati 2-3 intepaturi la varf, in jurul coditei (ca in imagine).

Asezati gogosarii in borcan, iar printre ei strecurati frunze + radacina de telina (taiata bucati).

Dupa ce ati indesat bine gogosarii in borcan asezati deasupra, in forma de cruce, doua bete late de lemn (ca sa tina gogosarii). Eu folosesc cateodata bete, alteori un dispozitiv special ca cel din imaginea de mai jos.

Aduceti vasul cu solutia de otet langa borcan si, cu o cana mai mare, turnati cate putin, pana se umple borcanul (sa depaseasca nivelul gogosarilor). Se pecetluieste bine borcanul: se acopera cu celofan dublu, se leaga cu sfoara si se pune intr-un loc racoros. Partea proasta e dureaza ceva vreme pana sunt gata, in jur de o luna, o luna si jumatate chiar, dar cand o sa scoateti din borcan mandrete de gogosar, voinic si dolofan, o sa vedeti ca a meritat asteptarea.

2 comentarii:

  1. Nu prea le am cu muraturile si anul asta a fost prima oara cand am pus si eu gogosari in otet insa la recomandarea mamei soacre am folosit " Picant fix"....zicea ea ca asa face si ies foarte buni.

    RăspundețiȘtergere
  2. Oana, intr-adevar, e mai greu cu muraturile, cateodata prefer sa fac o prajitura cu foi decat sa spal borcane si kilograme intregi de legume.
    N-am folosit "Picant fix" niciodata, am ma duc la supermarket sa vad despre ce e vorba. Am sa tin cont pe viitor de sugestia ta - oricum anul asta nu mai vreau sa aud de nici un fel de muraturi, mi-a ajuns :P

    RăspundețiȘtergere