sâmbătă, septembrie 19, 2009

Galuste cu prune

Daca e toamna, atunci e musai sa fie galuste cu prune. Cei mai multi dintre noi le cunoastem sub aceasta denumire, in Ardeal li se spune gomboti, iar tata si le aminteste cu numele de cnele. Oricum s-ar chema, ne plac tuturor, poate si pentru ca ne aduc aminte de copilarie, de vremea cand eram fericiti, lipsiti de griji si de problemele cotidiene.

Pentru aluat sunt mai multe variante, eu il prefer pe cel facut din cartofi. Iata cantitatile folosite de mine pentru aceasta reteta:

  • 1/2 kg cartofi
  • 3 linguri de gris
  • 1 ou
  • sare
  • 100 g unt
  • 10 linguri de faina (eventual cateva in plus, in functie de cum iese aluatul)
  • zahar: 1 lingurita pentru aluat + 3-4 linguri pentru amestecul de pesmet
  • pesmet (cam cat incape intr-un pahar de 200 ml)

Punem cartofii sa fiarba in coaja. Spalam prunele si le despartim in doua, numai pe o parte (pe lungime). Scoatem samburii si punem in fiecare pruna putin zahar. Apoi unim prunele la loc. Eu am procedat asa intrucat am avut prune mai mititele, dar daca aveti din acelea mari e mai bine sa le taiati jumatati. Daca doriti puteti pune si putina scortisoara, mie imi place mai mult fara.

Cartofii fierti ii curatam cat sunt inca fierbinti si ii pasam (cu pasatorul de cartofi) sau eventual ii dam prin masina de tocat. Amestecam cartofii cu faina, grisul, oul, un varf de cutit de sare si o lingurita de zahar. Framantam bine si adunam aluatul in gramada, apoi il lasam sa se odihneasca o jumatate de ora.

Luam cate o bucatica de aluat in mana, o intindem putin si punem in mijloc o pruna, apoi adunam aluatul in jurul prunei, dandu-i o forma rotunda.

Punem un vas cu apa si 1/2 de lingurita de sare la fiert si cand clocoteste punem galustele si le lasam sa fiarba bine, 10-15 minute. Dupa ce galustele au fiert (sunt fierte dupa ce s-au ridicat la suprafata apei) le scoatem cu lingura cu gauri si le punem pe un platou.

Separat se intr-o tigaie topim untul + pesmetul + zaharul si lasam cateva minute sa se prajeasca.

Dam galustele prin pesmetul caramelizat si apoi le servim, asa fierbinti. Din pacate ale mele s-au racit putin din cauza intarzierii cu sedinta foto, asa ca am fost nevoita sa le reincalzesc in cuptor - ma refer la cele din imagine, ca in timp ce eu eram ocupata cu pozatul, ceilalti infulecau de zor :)

2 comentarii:

  1. Intotdeauna mi-am dorit sa mananc asa ceva, dar nu m-am incumetat inca sa le fac ! Cine stie, poate le incerc !

    RăspundețiȘtergere
  2. Cat, cand am facut prima oara galuste cu prune, ma aflam si eu, culmea, departe de casa, intr-o tara straina... Mai mult, eram destul de incepatoare in ale bucatariei...
    Astept sa le incerci si sa-mi spui daca ti-au placut :)

    RăspundețiȘtergere