joi, noiembrie 05, 2009

Nuci umplute

Nucile umplute sunt unul din acele dulciuri foarte speciale, pe care nu le faci decat o data pe an, de Craciun, si care transforma aceasta sarbatoare intr-un moment cu adevarat deosebit si memorabil pentru intrega familie. Datorita gustului rafinat si aspectului festiv, nucile reprezinta o alegere excelenta pentru a va impresiona musafirii, mici si mari deopotriva. Ce poate fi mai bun decat cojile fragede de nuca, umplute cu o crema fina de unt si cacao si innobilate de aroma de cafea si portocala?

Reteta e de la o veche prietena si colega de liceu, Oana, iar cu nucile am facut cunostinta la ziua ei de nastere. Vreau sa va mai spun ca mama Oanei este o adevarata maestra in dulciuri, iar de la ea mai am cateva retete de prajiturele, absolut minunate, pe care bineinteles ca o sa vi le arat si voua.

In ceea ce priveste nucile, nu vreau sa va descurajez, insa trebuie sa stiti ca e o reteta destul de migaloasa, care presupune multa munca si mult timp petrecut in bucatarie, rezultatul insa merita tot efortul.

Ingrediente pentru cojile de nuca

  • 400 g unt (2 pachete)
  • 200 g zahar pudra
  • 150 g nuci macinate
  • 2 linguri de cacao
  • 500 g faina
  • coaja rasa de la o portocala + o lamaie
  • o lingurita de cafea
  • esenta de rom (2-3 lingurite, dupa gust)
  • un varf de cutit de sare
Ingrediente pentru crema de cacao
  • 4 oua intregi
  • 250 g unt
  • 200 g zahar pudra
  • 4 linguri de cacao
  • 10 linguri de nuca macinata
  • 2 lingurite de cafea

Pe langa aceste ingrediente, mai aveti nevoie si de forme speciale pentru cojile de nuca; ale mele sunt cumparate de la Billa, acum cativa ani. Nu am mai vazut de mult prin magazine, dar cum in perioada urmatoare o sa apara in hypermarketuri tot felul de forme speciale pentru prajituri, ma gandesc ca poate gasiti si forme de nuci, cine stie...

Cojile de nuca. Se freaca untul cu zaharul, apoi se pune nuca macinata, se amesteca, ...

... si se adauga coaja rasa de portocala + lamaie + esenta de rom + sarea + faina.

Se adauga cacaua (cernuta) + o lingurita de cafea si se framanta un aluat potrivit de tare.

Cam asa arata formele de nuci (26 am eu).

Se iau cu mana bucatele de aluat si se modeleaza bilute (de marimea unei cirese) care se pun in mijlocul formei (unse cu unt) si se preseaza usor cu degetul, pana cand bucatica de aluat imbraca forma complet:

Se asaza formele intr-o tava mai mare, se introduc in cuptorul preincalzit si se coc aproximativ 20-25 de minute, la foc moderat (pentru mai multa siguranta, deschideti din cand in cand usa cuptorului si verificati sa nu se arda). Am copt 5 serii, deci in total 130 de coji de nuca, pentru umplut au ramas insa mai putine, pentru ca stiti voi...ele sunt bune si asa, simple... :D

Formele trebuie unse cu unt numai la prima folosire, dupa aceea nu mai este nevoie.

Astea sunt gaoacele :)

Pentru crema, batem bine ouale cu zaharul, apoi adaugam nuca macinata...

...si 4 linguri de cacao + 2 lingurite de cafea. Fierbem toate ingredientele pe foc mic, amestecand mereu, pana se ingroasa. Lasam compozitia sa se raceasca.

Intre timp, scoatem apa din unt, apoi incorporam, treptat, compozitia de nuca si cacao (racita), ...

... pana se omogenizeaza bine.

Cu aceasta crema umplem cojile de nuca si le unim, doua cate doua.

Misiunea mea s-a incheiat aici, mai departe las imaginile sa vorbeasca de la sine...





17 comentarii:

  1. suuuuuper!felicitari,parca esti de la joy of backing!

    RăspundețiȘtergere
  2. :)))) Alison, sa stii ca de ceva vreme chiar m-a apucat "the joy of baking" si nu cred ca o sa se sfarseasca prea curand :P

    RăspundețiȘtergere
  3. Of, ce bine arata bulinutele asea ciocolatoase.Ce pacat ca n-am forme....de fapt stau tare prost la capitolul asta.Felicitari pt retetele gustoase

    RăspundețiȘtergere
  4. Si ce bune sunt....adica au fost :((
    Nu-ti fa probleme pentru forme, acusica o sa se umple rafturile hypermarketurilor de forme de prajituri, care mai de care, o sa vezi...
    Multumesc :)

    RăspundețiȘtergere
  5. Bun gasit!
    Unde ai gasit formele de nuci?
    Multumesc!
    Lavinia

    RăspundețiȘtergere
  6. Bine te-am gasit, Lavinia!
    Formele de nuci le-am cumparat acum cativa ani de la Billa, am scris asta si in postare, dupa lista de ingrediente. Din pacate nu am mai vazut prin magazine, nu stiu cum ai putea face rost de ele... Din cate stiu eu, mai demult se gaseau la bazar; mai poti incerca pe la magazinele mici, de menaj. Eu sunt din Iasi si la noi inca nu s-a deschis Cora, Auchan sau Real, nu am idee daca ei comercializeaza asa ceva. Ar mai fi Selgros, poti intreba acolo, eu nu prea ajung pe la ei, deci nu stiu daca au.
    Sper sa ai noroc si sa gasesti totusi forme, pentru ca reteta e minunata!

    RăspundețiȘtergere
  7. Ralu, platesc ramburs, dau si o bere, numai da-mi de veste dk vezi pe undeva. Stii cum sunt cu ochii pe la raioanele de ''bucatarit''? Ca pe butelie! Aproape ca le ocolesc pe cele de haine, pantofi etc , nu uit insa sa trec pe la ''ustensile''.Ador pur si simplu sa cumpar forme, masuri, clesti, posh-uri etc, etc.
    Dupa ingrediente, coca merge si de niste fursecuri nu? Crezi ca s-ar intinde bine pentru taiat cu formele de fursecuri?Si le pot umple cu crema nucilor tale. Ca sa-mi mai treaca of-ul ca nu am formele.

    Numai bine!

    RăspundețiȘtergere
  8. Lavinia, aluatul e unul foarte fraged, destul de sfaramicios, ceea ce face intinderea cu sucitorul destul de dificila, insa nu imposibila. Personal, nu am incercat niciodata sa modelez aluatul sub alta forma decat cea de nuci, insa nu vad de ce nu ar merge si pentru fursecuri.

    Daca te hotarasti pentru fursecuri, poti folosi, pentru inceput, numai jumatate din cantitatile date. Nu intinde o foaie mare din tot aluatul, incearca sa faci foi mai mici, din care sa decupezi cu un paharel (sau cu forma speciala) cerculete cu diametrul de maxim 4,5 cm.

    Daca totusi nu gasesti forme de nuci, ar mai fi o solutie: formele de madlene (atentie, NU de briose), care aduc, intrucatva, cu cele de nuci. Anul trecut am vazut la Kaufland, costau cam 20 de lei (nu mi-am luat, mare greseala!!!) si probabil se vor gasi si anul acesta pe rafturile magazinelor.

    Ca sa vezi cum arata formele de madlene si sa poti face o comparatie cu cele de nuci, iti recomand sa accesezi urmatoarele site-uri:

    http://www.stainesandbrights.co.uk/acatalog/MADELEINE-PAN.jpg
    http://www.cookies4everyone.com/images/madeline_pan.jpg
    http://lydiascozycorner.files.wordpress.com/2008/01/img_7071.jpg

    Pentru toata lumea: daca vad in magazine forme de nuci, va voi lasa aici un mesaj.

    Lavinia, sper ca ti-am putut fi de folos si astept sa-mi spui cum ti-au iesit fursecurile-nuci :)

    RăspundețiȘtergere
  9. Ralu, in compozitia cremei nu scrii de unt, dar cand descrii cum se prepara spui ca se scoate apa din unt, deci cat unt se foloseste pentru crema?
    Multumesc pentru un raspuns urgent pentru ca nucile (cojile) le-am facut deja!

    RăspundețiȘtergere
  10. Ah, da, ai tu dreptate, multumesc ca mi-ai atras atentia :) Imi cer scuze, cred ca m-am grabit si mi-a scapat :D

    Deci cantitatea de unt este de 250 g, am completat acum si in postare.

    Spor la bucatarit si astept sa-mi spui cum ti-au iesit!

    RăspundețiȘtergere
  11. Buna Raluca si felicitari pentru blog!

    Eu sunt in Canada si tocmai mi-am comandat de aici forme de nuci exact ca ale tale si vin cu o reteta de coji care contine si praf de copt, dar reteta este asa vaga ca a trebuit sa ma inspir din alte parti, iar tu ai exact ce cautam!! Voiam sa te intreb insa ca sa ma asigur: in compozitia ta de coji de nuci nu exista praf de copt, nu? Deloc? Cum ies cojile dupa coacere - moi, tari, se intaresc dupa ce le scoti din forma, se moaie cind le umpli?

    Multumesc mult, mult de tot!!!

    RăspundețiȘtergere
  12. Forme de prajituri se gasesc prin bazar.Eu sunt din Radauti,Sv si la noi se gasesc forme de nuci in set de 10 buc costa 5 lei.sper ca v-am putut fi de folos.iulya

    RăspundețiȘtergere
  13. am facut si eu.ce gustoare sunt.eu forme aveam dar habar nu aveam ce s fac cu ele.si iata m gasit receta.marci mult.

    RăspundețiȘtergere
  14. imi place foarte mult cum arata sigur sunt si bune la gust l-am trimis pe sotu sa caute forme si abia astept sa ma apuc sa fac o sa iti spun cind o sa le fac any

    RăspundețiȘtergere
  15. Imi place foarte mult reteta ta si vreau sa o incerc weekendul asta. Am totusi o nelamurire. Lingurita de cafea este de cafea macinata, nu cafea facuta cu apa, corect?

    RăspundețiȘtergere
  16. Imi place foarte mult reteta ta si vreau sa o incerc weekendul asta. Am totusi o nelamurire. Lingurita de cafea este de cafea macinata, nu cafea facuta cu apa, corect?

    RăspundețiȘtergere