luni, noiembrie 30, 2009

Maioneza clasica



Maioneza este un sos preparat din galbenusuri de ou (crude si rascoapte, sau numai crude), frecate cu ulei si, uneori, cu zeama de lamaie sau mustar. Maioneza se foloseste ca ingredient in diverse preparate culinare: ca dressing pentru salate, in unele produse de tip fast-food (sandvisuri, hamburgeri, shaorma), la peste, conopida etc. Se gaseste si in comert, insa, avand in vedere numarul mare de aditivi pe care ii contine, este bine sa o evitam. Eu va recomand maioneza facuta in casa, nu este deloc greu de facut, trebuie doar sa respectati cateva reguli simple.

Prepararea maionezei. Pentru ca maioneza sa fie reusita, este foarte important ca ingredientele sa fi fost tinute in prealabil la temperatura camerei, timp de 2-3 ore. In caz contrar, maioneza se va taia, adica va capata o consistenta branzoasa, granuloasa. Oua vom folosi in functie de cantitatea pe care ne-o dorim, de exemplu daca avem nevoie doar de putina maioneza, sa zicem 3-4 linguri, vom pune un singur galbenus crud si un singur galbenus rascopt.

Cum procedam? Intr-un castron de portelan (sau intr-o farfurie adanca) se zdrobeste bine galbenusul fiert (cu furculita) si se amesteca cu cel crud, se freaca bine, apoi se picura uleiul, putin cate putin, amestecandu-se mereu cu o lingura de lemn. Nu turnati mult ulei deodata, compozitia se va taia! Maioneza se amesteca intr-un singur sens pana devine ca o alifie. La sfarsit se potriveste gustul de sare.

Cum reparam maioneza taiata? Maioneza taiata se repara foarte usor: se prepara o noua maioneza dintr-un ou crud in care se incorporeaza, treptat, maioneza taiata.

2 comentarii:

  1. Asa ma gandesc de o vreme la maioneza, dar cum are foarte mult ulei in ea, tind sa o tot aman. Imi aduce aminte de salata boeuf. Yum !

    RăspundețiȘtergere
  2. Nici eu nu fac prea des preparate cu maioneza, din acelasi motiv ca si tine, insa acum iarna parca merge ceva mai satios si mai consistent. Eu am folosit-o la peste cu maioneza, dar n-am mai apucat sa fac poze, pentru ca intre timp se intunecase si n-am vrut sa folosesc blitzul.

    Salata Boeuf...de abia astept sa fac si sa pun pe blog ;)

    Pup

    RăspundețiȘtergere